0

Nastanak komercijalnih radio stanica

Prenosom slike sa tavana u podrum kuće, kada je snimana lutka, zvanično nastaje uređaj, koji će u 21. veku penzionerima ispirati mozak. Da, upravo tako je nastala televizija. Tog trenutka ostali mediji bili su veoma ugroženi, naročito radio, koji do pojave televizije bio “faca broj 1”. Nastanak televizije bio je razlog da radio menja svoj način rada.

Radio aparat - Zgubidan

Ljudima je bilo lepše da jedan čovek drži antenu na brdu, a da celo selo u jednoj kući gleda TV program, što je i razumljivo. Sve što je novo je interesantnije. Kupite nove pantalone pa ove, iz kojih do juče “niste izlazili”, zaboravite da postoje.

Sve počinje iz kafane

Slučajno ili ne, novinarstvo se razvijalo upravo u kafani. Prvi štampani mediji nastali su u kafani. Slušale su se kafanske priče i od toga pravile vesti i pisali izveštaji. Šotra nije džabe u “Zoni Zamfirovoj” stavio novinara da prisluškuje Maneta u kafani i kasnije napiše da je pustahija. Dobro je da smo napredovali od tog 19. veka i da nam trivije i kafanske noći u satenu ne ispunjavaju prostor u medijima sa nacionalnom frekvencijom. Neka slična situacija desila se i sa radio stanicama.

Nastanak radio stanica kakve danas pamtimo

Kada kažemo slična stuacija ne mislimo da je sadržaj bio kafanski, već da je koncept komercijalnih radio stanica nastao u kafani.

Zamislite situaciju, u školi imate jednog momka koji je san svih tinejdžerki. Svi hoće da se druže sa njim, on je centar svih dešavanja. Jednog dana dođe novi učenik i zaseni ga. Od jednom svi počinju da zaboravljaju da on i postoji. Hoće li on da odustane od svog trona? Naravno da neće, uplatiće godišnju članarinu u teretani i vratiće se da porazi novog momka. Upravo ovako nešto se desilo sa radio stanicama.

Televizija je preuzela primat, vesti sada ne morate samo da slušate, već i da ih vidite. Radio polako odlazi u zaborav. Gubitak publike, ali pre svega novca naterao je mnoge radio stanice da ugase signale i prestanu sa radom. Dvojica, očajnih, vlasnika radio stanice dane su provodile u kafani, plačući za svojom sudbinom. Međutim, nakon nekoliko dana shvatili su da se uvek ista muzika vrti sa razglasa. Nakon kraćeg razgovora sa vlasnikom kafane, došli su do saznanja da je to najpopularnija muzika i da se mnoge mušterije vraćaju upravo zbog toga.

Pojavila se sijalica iznad glava i od sutradan se upravo ta muzika mogla čuti sa razglasa njihovog radija. Radio ni dan-danas ne može da se pohvali da ih njihova publika sluša zbog voditelja programa, ali se uvek vraćaju zbog muzike.

Nikola Đukić

Nikola Đukić

Diplomirani žurnalista i master komunikolog. Pored novinarstva bavi se marketingom, pisanjem scenarija, snimanjem dokumentarnih filmova, muzikom. Od 2017. godine postaje jedan od osnivača NVO "Zgubidan - Centar za osnaživanje urbane kulture" i portala "Zgubidan.rs"

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *